Vai kartes precīzi salīdzina ASV un Eiropas pasažieru vilcienu līnijas?
Salīdzinājums starp pasažieru vilcienu līnijām ASV un Eiropā
2024. gada aprīlī Facebook lapa “The sound of Train” dalījās ar diviem kartēm, kas it kā salīdzināja pasažieru vilcienu līnijas Amerikas Savienotajās Valstīs un Eiropā:
Ieraksts bija ieguvis 117 000 reakciju, 21 800 komentāru un to bija kopīgojuši 44 000 reižu līdz šim brīdim. Tā pati attēla parādījās Reddit vietnē 2023. gadā un arī kļuva vīrusveidīga. “Vācijā vilcieni tiek izmantoti pat, lai aizietu no vannas istabas uz virtuvi,” viens lietotājs jokoja.
Lai gan kartes sniedza vispārēji precīzu iespaidu par atšķirībām starp ASV pasažieru vilcienu sistēmas lielumu un blīvumu un Eiropas sistēmu, ASV karte neiekļāva visas reģionālās un pilsētu pasažieru vilcienu līnijas, tāpēc salīdzinājums bija nedaudz nelīdzsvarots. Eiropas karte bija precīza realitātes atspoguļojums.
Ir patiesība, ka salīdzinot ar Eiropu, ASV pasažieru vilcienu sistēma ir nepietiekami attīstīta. Precīzāk, tā ir smagi degradējusies pēdējo desmitgažu laikā, jo daudzas līnijas visā valstī ir nonākušas neizmantošanā kopš 1960. gadiem, saskaņā ar 2019. gada ziņojumu no The Greater Greater Washington (vietnes, kas aizstāv labāku urbanizāciju Vašingtonas apgabalā), pamatojoties uz datiem no National Association of Rail Passengers.
Tajā pašā laikposmā Eiropa atvēra daudzas jaunas pasažieru vilcienu līnijas pilsētu un reģionālajā līmenī, savienojot lielās pilsētas valstīs un pat pāri robežām. 1981. gadā Francijas valdība atvēra Eiropas pirmo ātrgaitas vilcienu līniju starp Parīzi un Lionu. Šī tehnoloģija izplatījās visā kontinentā ar AVE, savienojot galvenās pilsētas Spānijā, un Eurostar, kas savieno Londonu ar Parīzi, Briseli un Amsterdamu. Līdz 2024. gadam vilcieni visos ātrumos savienoja Minheni ar Prāgu, Marseļu ar Barselonu un Vīni ar Romu.
ASV karte attēlā precīzi parāda Amtrak vilcienu karti, ko mēs atradām Amtrak vietnē. Amtrak ir nacionāls vilcienu tīkls, kas savieno pilsētas garos attālumos.
Tikmēr mēs salīdzinājām vīrusveidīgo Eiropas karti ar nacionālajiem dzelzceļa kartēm un sapratām, ka tajā iekļautas ne tikai ilgstošas līnijas, bet arī reģionālās. Daļēji tāpēc šajā kartē ir ievērojami vairāk līniju salīdzinot ar ASV.
Citiem vārdiem sakot, godīgs salīdzinājums starp abiem sistēmām iekļautu visas ASV reģionālās līnijas, piemēram, Long Island Rail Road un Metro-North (lielākie tīkli valstī ar kopējo 136 miljoniem braucienu katru gadu); NJ Transit Rail Operations, kas savieno Ņujorku ar Filadelfiju, un Southeastern Pennsylvania Transportation Authority – labāk pazīstama kā SEPTA – ap Filadelfiju. Citas šādas līnijas ietver Caltrain ap Sanfrancisko un Denvera RTD.
Pat tad, kad tas tika visvairāk izmantots 1910. un 1920. gados, Amerikas pasažieru vilcienu tīkls parādīja acīmredzamas atšķirības starp reģioniem. Austrumu pilsētas ir tuvākas, blīvākas un labvēlīgākas dzelzceļa savienojumam, kamēr rietumos apdzīvotas vietas ir tālāk viena no otras. Tomēr ceļotāji plaši izmantoja vilcienu pirms gadsimta.
Viss mainījās sākot no 1929. gada vairāku iemeslu dēļ: Pirmkārt, 1929. gada Volstritas krahs izraisīja Lielo depresiju, kas padarīja vidējus un ilgus ceļojumus mazāk pieejamus cilvēkiem ar ekonomiskajām problēmām. Vienlaikus Ford Motor Company ieviesa automašīnu masveida ražošanu tirgū, un līdz tam gadam uz ceļiem bija 23 miljoni automobiļu 123 miljonu iedzīvotāju skaitam. Sekojoša urbanizācija mainīja transporta tirgu, padarot ērtāku mājsaimniecībām piederēt vienai vai vairākam automašīnai. Tad nāca lidmašīnu ceļošana. Pakāpeniski ASV ekonomika atsacījusies no vilcienu sistēmas.
Tomēr vietējo un reģionālo vilcienu līniju panākumi ASV ziemeļaustrumos var sniegt norādi uz valsts attīstošajam transporta vajadzībajam. Eksperti saka, ka gājējiem draudzīgu ielu un ceļu veidošana un sabiedriskajam transportam veiktie ieguldījumi palīdz atbrīvot pilsētas un šosejas no sastrēgumiem. ASV prezidents Džo Baidens 2023. gada beigās paziņoja par plānu attīstīt jaunas vilcienu līnijas un tehnoloģiju, ieskaitot ātrgaitas dzelzceļu pasažieriem.
Tikmēr Eiropā zemo cenu aviokompnijas ir apgriezušas vilcienu tirgu kūleni. Lai gan daudzi pasažieri labprat ceļotu ar vilcienu, vilcienu biļešu izmaksas bieži vien ir augstas salidzinajumam ar plaši pieejamajam lidmašinu biļetem. Arī tur Eiropas politiķi meklē risinajumus, lai padaritu vilcienu ceļošanu pievilcigaku nekä gaisa ceļojumiem lielakai daļai pasažieriem.
Avoti
A Complete History of Trains in the United States | U.S. Train Guide. https://www.volocars.com/blog/complete-history-of-trains. Pieeja 24 Apr. 2024.
Alpert, TransitHistoryBy David, et al. The Evolution of Amtrak, 1971-2011. https://ggwash.org/view/9187/the-evolution-of-amtrak-1971-2011. Pieeja 24 Apr. 2024.
Amtrak. https://www.amtrak.com/content/dam/projects/dotcom/english/public/documents/Maps/Amtrak-System-Map-1018.pdf. Pieeja 24 Apr. 2024.
Can Europe’s Trains Compete with Low-Cost Airlines? https://www.ft.com/content/b5591361-7e10-4926-ae90-851fb5c1520d. Pieeja 24 Apr. 2024.
Henry Ford: Technology and Innovation in the 1920s | College Reading and Writing. https://courses.lumenlearning.com/suny-esc-introtocollegereadingandwriting/chapter/henry-ford-technology-and-innovation-in-the-1920s/. Pieeja 24 Apr. 2024.
House, The White. ‘FACT SHEET: President Biden Announces Billions to Deliver World-Class High-Speed Rail and Launch New Passenger Rail Corridors Across the Country’. The White House, 8 Dec. 2023, https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2023/12/08/fact-sheet-president-biden-announces-billions-to-deliver-world-class-high-speed-rail-and-launch-new-passenger-rail-corridors-across-the-country/.
Lew, Alexander. ‘Today in History: Train à Grande Vitesse (TGV) Delivers First Passengers to Lyon’. Wired. www.wired.com, https://www.wired.com/2007/09/today-in-hist-3/. Pieeja 24 Apr. 2024.
‘Mapa alta velocidad España 2024 (AVE, Avlo, Ouigo, iryo)’. ENTERAT.COM, https://www.enterat.com/servicios/mapa-ave-espana.php. Pieeja 24 Apr. 2024.
‘Routemap’. Eurostar, https://www.eurostar.com/rw-en/destinations/routemap. Pieeja 24 Apr. 2024.
Stock Market Crash of 1929 | Federal Reserve History. https://www.federalreservehistory.org/essays/stock-market-crash-of-1929. Pieeja 24 Apr. 2024.
APTAAdmin. ‘Benefits of High-Speed Rail for the United States’. American Public Transportation Association, https://www.apta.com/research-technical-resources/high-speed-passenger-rail/benefits-of-high-speed-rail-for-the-united-states/. Pieeja 25 Apr. 2024.
Morar, Tudor, and Luca Bertolini. ‘Planning for Pedestrians: A Way Out of Traffic Congestion’. Procedia – Social and Behavioral Sciences, vol. 81, June 2013, pp. 600–08. ScienceDirect, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.483.
Why Train Travel Is Good for the Environment. https://www.greenguides.net/post/trains-reduce-carbon-footprint. Pieeja 25 Apr. 2024.



