Facebook reklāmas nepatiesi apgalvo, ka Džeidens Smits un Rouens Atkinsons ir miruši, lai veicinātu šo ļoti bīstamo krāpšanu.
Džeidens Smits Facebook Izklaide Krāpšana Meta Nāves krāpšana Pornhub

Facebook reklāmas nepatiesi apgalvo, ka Džeidens Smits un Rouens Atkinsons ir miruši, lai veicinātu šo ļoti bīstamo krāpšanu.

Aprīļa vidū 2024. gadā Meta — miljardiem dolāru vērtā Facebook mātesuzņēmums — pieņēma naudu no reklāmdevējiem, kas veicināja nepatiesus apgalvojumus, ka amerikāņu reperis un aktieris Džeidens Smits un britu aktieris Rovans Atkinsons ir miruši.

Cilvēki, kas noklikšķināja uz attēliem, kas rādīja nāves viltus ziņas, tika novirzīti uz krāpnieciskām lapām ar it kā ļaunprātīgas programmatūras brīdinājumiem un tālruņa numuru personiskas informācijas dalīšanai.

Mēs sazinājāmies ar Facebook un atjaunosim šo stāstu, ja saņemsim atbildi.

Reklāma, kurā bija redzams Smits, lasījās: “Mums ir ļoti žēl jums paziņot, ka Džeidens Smits vairs nav starp mums.” Reklāmā arī tika dalīts saite ar maldinošu virsrakstu: “TMZ Live News Updates: ‘Karate Kid’ aktieris Džeidens Smits, Vila Smita dēls, beidzis [sic] savu dzīvi pēc tam, kad paziņojis, ka viņš ir…”.

Džeidens Smits ieguva slavu kā bērns pēc 2006. gada filmas “The Pursuit of Happyness” iznākšanas, kurā piedalījās arī viņa tēvs. Turklāt jaunais Smits spēlēja galveno lomu 2010. gada filmā “The Karate Kid” kopā ar Džekiju Čanu. Tikmēr viņš ir bijis nāves viltus ziņu objekts vairākus gadus.

Atsevišķi reklāmā par Atkinsonu lasījās: “Mums ir ļoti žēl jums paziņot, ka Mr. Bean vairs nav starp mums.” Atkinsons ir pazīstams ar to, ka radījis un atveidojis tēlu Mr. Bean. Tāpat kā Džeidenam Smitam, mēs iepriekš esam ziņojuši par nepatiesiem apgalvojumiem, ka Atkinsons ir miris.

Reklāmas ved uz plēsīgām krāpniecībām

Reklāmas, kas rādīja nāves viltus ziņas par Smitu un Atkinsonu, centās panākt, lai lietotāji noklikšķina — solis, kas viņus novirzītu uz ļaunprātīgu vietni, kur tiek rādīti it kā ļaunprātīgas programmatūras brīdinājumi. Iespējams, ka Facebook bija papildu plēsīgas reklāmas, kas izmantoja citu slavenību tēlus, lai piesaistītu cilvēku uzmanību. Mēs atklājām reklāmas ar Smitu un Atkinsonu vienā no mūsu pašu plūsmas.

Pēc nāves viltus ziņu reklāmu noklikšķināšanas par Smitu un Atkinsonu mēs analizējām vietni, kas centās iebiedēt cilvēkus, liekot tiem ticēt, ka “Apple Security Centre”, “MacOS Secure Services”, “Microsoft Support”, “Windows Defender Scan” vai kāds cits pakalpojums ir konstatējis vīrusu “Ads.fiancetrack(2).dll” viņu ierīcē. Tad vietne rādīja vienu no vairākiem tālruņa numuriem, lai it kā palīdzētu. Tad šis tālruņa numurs savienoja upurus ar krāpniekiem, kas izlikās par Apple, Geek Squad, McAfee, Microsoft, Norton vai kāda cita it kā uzticama datora drošības uzņēmuma pārstāvjiem.

Krāpnieki jautā upuriem par Pornhub.com

Mēs zvanījām vienam no rādītajiem tālruņa numuriem, lai dokumentētu, kā darbojas krāpniecība. Zvanot pa tālruni, krāpnieks izlikās, ka viņa var skenēt vienu no mūsu Wi-Fi tīkliem, nesniedzot nekādu informāciju par to, kas mēs esam vai kā to var piekļūt. Tad krāpnieks apgalvoja, ka viņa ir konstatējusi noziedzīgu darbību tīklā, jautājot, vai mēs esam piekļuvuši Pornhub.com, lai skatītos bērnu pornogrāfiju iepriekšējajā dienā plkst. 5 no rīta. Viņa apgalvoja, ka to noteikti ir izdarījuši hakeri, un viņa teica, ka nekavējoties pieprasīs Federālajai sakaru komisijai veikt “slepeno” izmeklēšanu šajā lietā.

Šķiet, ka tas bija daļa no viena vai vairākiem scenārijiem, ko atkārtoja cilvēki, kuri zvanīja uz tālruņa numuriem.

Krāpnieku mērķis: nozagt naudu

Krāpniecībās kā šajos organizatori cenšas maldināt lietotajus pa tālruni sniegt piekļuvi ierīcei vai kontam un pēc tam izmanto šo piekļuvi naudas nozagšanai no bankas kontiem vai digitālo maksājumu pakalpojumiem, piemēram, Cash App, PayPal, Venmo, Zelle un citiem. Krāpnieki bieži lūdz lietotajam apmeklēt vietni, kas ļauj viņiem attalināti piekļūt upura ierīcei, it kā lai palīdzētu atrisināt izdomāto ļaunprātīgas programmatūras draudu.

Ja kaut kurš no lasītajiem ir iekritis šajos krampjos, mēs iesakam nekavējoties sazinieties ar uzticamiem telfonnumuriem oficiâlâs vietnês bankâm,kredîtkaršu kompânijâm un maksâjumu pakalpojumiem ar pieeju jūsu finansê. Mainiet savas pieteikšanâs akreditâcijas,lai nodrošinâtu,jûsu konti ir droši un aizsargâti.

Facebook kļūda saka “Pašlaik nesniedz reklamas”

Viltus Facebook profils ar nosaukumu “Pam Williamson” parâdîja vienu no iepriekš minêtajâm Facebook reklâmâm. Mês apmeklêjâm šî profila “lapas caurskatâmîbas” sadaļu,kurâ teikts,”Šî lapa pašlaik nesniedz reklâmas.”

Tas bija nepareizi. Reklâma bija parâdîjusies vienâ no mūsu pašu plūsmâm tikai dažas sekundes agrâk. Šî pati problêma ar Facebook apgalvojumu,kâ lapa “pašlaik nesniedz reklâmas”-kad tâs reklâmas joprojâm ir aktîvas-ir problêma,kuru mês esam pamanîjuši daudzas reizes iepriekš. Kad šis ziņojums tiek parâdîts Facebook profilâ,tas nozîmê lietotâjiem-ieskaitot izmeklêjošos žurnâlistus-nevar pienâcîgi pêtît Meta reklâmu bibliotêku.

Tûkstošiem samaksâtas krâpniecîbas reklâmâm

Facebook ir uzņêmis reklâmas ar saitêm,kas ved uz viltus draudu noteikšanas uznirstošâm vietnêm-tâpat kâ Džeidena Smita un Atkinsona reklâmâm-kopš vismaz 2023.gada. Mês iepriekš dokumentêjâm lîdzîgu krâpniecîbu Facebook darbvirsmas versijâ 2024.gada janvârî. Šajâ gadîjumâ viena no daudzajâm labâs kolonnas,samaksâtajâm Facebook reklâmâm bija maldinoši izstrâdâta,lai atgâdinâtu Facebook paziņojumus.